جزیره کیش یکی از اولین مقاصد گردشگری منتخب برای سفری دریایی است که علاوه بر پاساژهای لوکس و تفریحات آبی گران‌قیمت، مناظر طبیعی زیبا و مکان‌های تاریخی فراوانی نیز دارد. از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی در این جزیره می‌توان به شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز و جاذبه‌ی آب انبار دوقلو در کیش اشاره کرد.

آب انبار دوقلو کیش

آب‌انبارها بنایی حوض مانند و مسقف می‌باشند که در قدیم به‌منظور جمع‌آوری و نگهداری آب‌های سطحی ناشی از بارندگی ساخته می‌شده‌اند. آب‌های نگهداری شده در این مکان‌ها در فصول کم باران مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. جاذبه‌ی آب انبار دوقلو در کیش با ۵ بادگیر و ۲ گنبد در سال ۷۲ در شمال جزیره و روی پایه‌های آب‌انباری قدیمی ساخته شده است.

جاذبه ی آب انبار دو قلو در کیش چرا بلا استفاده مانده؟

درست است که هنوز ۳۰ سال نیست که از بازسازی این آب انبار دوقلو با الهام از معماری سنتی یزدی می‌گذرد اما به دلیل ساخت‌وساز در مسیر آب‌های سطحی، افزایش فضاهای صنعتی و نیاز فزاینده به آب در کیش کاربری این آب انبار از مکانی برای ذخیره آب به مکانی برای بازدید گردشگران تغییر کرده است. همچنین در گذشته نیز به دلیل وجود آب، هوای داخل آب انبار بسیار خنک بوده ولی در حال حاضر که این آب انبار بدون آب است هوای داخل و بیرون آن فرقی ندارند.

سالانه گردشگران زیاد ایرانی و خارجی برای بازدید از جاذبه‌ی آب انبار دوقلو در کیش به جزیره می‌آیند، به دلیل نورپردازی بسیار زیبایی که در معماری بیرونی این آب انبار ایجاد کرده‌اند پیشنهاد هتل تعطیلات کیش به شما این است که شب برای بازدید مراجعه کنید.

آب انبار دوقلو کیش

نحوه کار آب انبار دو قلو در کیش

نحوه ساخت این آب انبارها به گونه ایست که آب و محیط را خنک نگه می‌دارند. نحوه کارکرد این بادگیرها به گونه ایست که هوا از سمتی وارد آب انبار شده و هنگام گذر از سطح آب موجب خنک شدن آن می‌شود و پس از این از بخش دیگر بادگیر خارج می‌شود. علاوه بر بادگیرها روزنه‌هایی نیز در سقف آب انبار به چشم می‌خورند که موجب متعادل‌سازی هوا به‌خصوص در ماه‌های گرم سال می‌شوند.

بازدید از جاذبه ی آب انبار دو قلو در کیش رایگان است!

برای بازدید از آب انبار دوقلو در کیش می‌توانید از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب به قسمت شمالی جزیره سفر کنید و از شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز نیز بازدید کنید. دیدار از این جاذبه تاریخی نیاز به بلیت ندارد و شما می‌توانید به‌طور رایگان از این مکان بازدید کنید.

بهترین زمان بازدید از آب انبار دوقلو کیش

با توجه به اینکه جزیره کیش در منطقه‌ای گرم و مرطوب واقع شده است و در حال حاضر نیز به دلیل نبود آب درون آب انبار هوای درون و بیرون آن فرقی ندارد. بهتر است در فصول خنک سال مثل پاییز و زمستان به این مکان سفر کرده و از جاذبه‌ی آب انبار دوقلو در کیش بازدید داشته باشد.