با توجه به شواهد به‌دست آمده، جزیره کیش از دوران باستان وجود داشته و همین موضوع نشان از قدمت طولانی این جزیره و سکونت اقوام مختلف در آن دارد. در حال حاضر نیز قوم‌های مختلفی با مذاهب متفاوت در این جزیره زندگی می‌کنند که هرکدام رسوم و سنت‌های خاص خودشان را دارند و آن را اجرا می‌کنند. هتل تعطیلات کیش در این مقاله قصد دارد به معرفی آداب‌ورسوم کیش بپردازد.

متفاوت‌ترین آداب‌ورسوم کیش

یک سری آداب‌ورسوم در کل کشور مشترک بوده و مردم تمام مناطق آن را قبول داشته و انجام می‌دهند. علاوه بر این رسوم مشترک، متناسب با اقوام ساکن در هر محل آداب خاصی وجود دارد که مختص آن منطقه است و برای دیگران عجیب به نظر می‌رسد.

مراسم زار نشان‌دهنده اعتقاد عجیب بومیان کیش

از عجیب‌ترین آداب‌ورسوم کیش می‌توان به مراسم زار اشاره کرد، مراسم زار نام یک مراسم خاص و کمی ترسناک است که در جنوب ایران و به‌ویژه هرمزگان برای خارج کردن جن و ارواح خبیث از بدن افراد برگزار می‌شود. به اعتقاد مردم بومی افرادی که بیمار شدند و با درمان‌های معمول بهبود پیدا نکردند، احتمالاً هوایی شده‌اند و یک جن یا روح سرگردان وارد کالبدشان شده است به همین دلیل مراسمی خاص همراه با موسیقی برگزار می‌کنند تا فرد سلامتی‌اش را بازیابد.

ورود به این مراسم برای عموم آزاد نیست و برای شرکت در این مراسم فقط می‌توانید از لیدرهای محلی کمک بخواهید.

مراسم حنابندان یا اَلحِنه المعرس

آداب‌ورسوم بومیان کیش این‌گونه است که ازدواج‌ها همچنان به‌صورت ساده، به دور از تجملات و به دور از سخت‌گیری خانواده‌ها برگزار می‌شود و همین امر هم یکی از علل پایداری در ازدواج و طلاق کم در این جزیره است.

مراسم حنابندان یکی از قدیمی‌ترین آداب‌ورسوم کیش است که همچنان در جزیره و به همان روش سنتی برگزار می‌شود. پیش از شروع مراسم، خانواده عروس می‌بایست لوازمی نظیر یک کاسه حنای شل شده، گلابدان، بخوردان و گلدان‌های زیبا را در سینی بزرگی با تزیینات آماده کنند. در ابتدای شروع مراسم یکی از مردان فامیل سینی را روی سر می‌گذارد و دو نفر دیگر نیز داماد را همراهی می‌کنند و به همراه سایر مردان و زنان در محله‌های کیش دور زده و پای‌کوبی می‌کنند. سپس به محلی که از قبل مشخص شده می‌روند و یکی از بزرگان فامیل که آرزو داشته روزی حنا روی دست داماد بزند این کار را انجام می‌دهد و سپس با پارچه‌های سبز سه گوش دست و پای حنایی داماد را می‌بندند. پس از اتمام مراسم داماد و دوستانش تا صبح در این محل می‌مانند چون داماد اجازه ندارد در این شب به خانه پدری برود.

آداب‌ورسوم کیش در اعیاد مذهبی

به دلیل وجود دو مذهب سنی و شیعه در جزیره معمولاً سنت‌های این دو در عیدهای خاص با یکدیگر ترکیب شده  و آداب‌ورسوم کیش را تشکیل داده است. عید فطر در مذهب سنی جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که درست مانند عید نوروز همه افراد در این عید لباس‌های نو بر تن می‌کنند و به دیدن اقوام می‌روند. در عید قربان نیز بومیان جزیره گندم سبز می‌کنند و به آب می‌اندازند هم‌چنین رسم قربانی کردن گوسفند و پخش گوشت بین نیازمندان نیز از دیرباز بین آن‌ها وجود داشته است.

آداب و رسوم کیش

مراسم تدفین و سوگواری در جزیره کیش

آداب‌ورسوم کیش برای سوگواری میت با سایر مکان‌ها در ایران متفاوت است به گونه ای که چهلم و سال وجود ندارد و با آمدن اعیاد مذهبی نظیر فطر و قربان لباس‌های سیاه را از تن به در می‌کنند. همه خانواده و دوستان شخص متوفی هنگام خاک‌سپاری در مراسم شرکت می‌کنند ولی پس‌ازآن به خانه‌های خودشان باز می‌گردند. فردای آن روز صاحب‌عزا شخصی را به مسجد می‌فرستد تا شروع مراسم را اعلام کند و از آن لحظه تا سه روز افراد برای خواندن قرآن و فاتحه به مسجد می‌آیند و در روز آخر نیز غذایی که به "صواب میت" معروف است بین دوستان و آشنایان پخش می‌شود و مراسم خاتمه می‌یابد.

آداب متفاوت هرس درخت لور

کارشناسان فضای سبز کیش پس از هرس درخت لور با اره مشاهده می‌کردند که برگ‌های درخت همیشه سبز لور رو به زردی می‌رود. این درخت در بین بومیان جنوب ایران درختی مقدس محسوب می‌شود، به همین دلیل به نزد مردم بومی رفتند تا روشی که آن‌ها برای هرس این درخت استفاده می‌کنند را بیاموزند. پس از صحبت با مردم محلی متوجه شدند که در آداب‌ورسوم کیش برای هرس این درخت فقط باید از تبر استفاده کرد زیرا بومیان معتقد بودند کشیدن اره روی درخت و زمانی که می‌بایست برای بریدن هر شاخه صرف شود موجب ترس و درد در درخت و درنهایت زردی این جاذبه ی گردشگری کیش می‌شود.

نکته آخر در رابطه با آداب‌ورسوم کیش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر، بازدید و یا حتی تجربه آداب‌ورسوم خاصی است که در هر منطقه وجود دارد. به‌واسطه وجود اقوام مختلف در کشور عزیزمان ایران، در هر منطقه رسوم خاصی در بین مردم رواج دارد که با هر بار سفر به این مناطق و شرکت در مراسم‌های خاص می‌توانیم ارزشمندی آن‌ها را به مردم بومی یادآوری کنیم و موجب حفظ آن‌ها شویم. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً هنگام سفر به کیش با انتخاب لیدری محلی از زمان دقیق این مراسم‌ها آگاه شده و علاوه بر خرید و تفریح از آداب‌ورسوم بومیان کیش نیز بازدید داشته باشید.